Gradnja težko pričakovane obvoznice mimo Hrpelj in Kozine, ki bo poskrbela za varnejši in hitrejši promet mimo naselij, se bliža koncu. Pred zaključnim delom gradnje smo izvajalce podjetja Godina obiskali na terenu.
Glavni nadzornik projekta Bojan Saje je pojasnil, da so na trasi naleteli na več izzivov, od prilagajanja kamnitim nasipom do nepredvidenih vremenskih razmer. Močna aprilska burja je, na primer, porušila konstrukcijo nadvoza in s tem zavrla dela. Kljub temu so uspeli dokončati 20 metrov visok kamniti nasip pred nadvozom, ki obsega približno 120.000 kubičnih metrov materiala.
Inženirka gradbeništva dr. Gabrijela Starešinič je poudarila, da je bila ob gradnji potrebna tudi posebna skrb za kraški teren, saj so na trasi naleteli na dve kraški jami. Vhoda sta zdaj zaščitena in omogočata nadaljnje raziskave, pri čemer so sodelovali tudi strokovnjaki z Inštituta za raziskovanje krasa.
Direktor gradbene operative podjetja Godina Pavle Hevka je izpostavil pomembnost obvoznice za lokalno skupnost, pa tudi za širšo povezavo med Italijo in Hrvaško. Nova cesta bo namreč pripomogla k zmanjšanju prometa skozi Hrpelje in Kozino, kjer so prometne obremenitve pogosto nevarne, še posebej v bližini šole.
Projekt financira država, ki prispeva 8, 68 milijona evrov, preostanek pa zagotavlja Občina Hrpelje - Kozina. Županja Saša Likavec Svetelšek je zadovoljna predvsem s sodelovanjem z Ministrstvom za infrastrukturo, s katerim je občina septembra 2021 sklenila sporazum o gradnji. "Občina je pri projektu ves čas aktivno sodelovala, saj si vsi želimo čimprejšnje realizacije in večje prometne varnosti," je dodala županja.
Kljub nepredvidenim vremenskim nevšečnostim izvajalci pričakujejo, da bo obvoznica odprta maja prihodnje leto. Krožiščem manjka le še zaključna plast asfalta, nadvoz čez železnico pa so betonirali v sredini oktobra. Po zaključku gradbenih del sledijo še uradni postopki za pridobitev uporabnega dovoljenja.
Pogovor z izvajalcem in nadzornikom si lahko v celoti preberete tudi v novembrski številki Občinskega glasila.
Občinska uprava
Gradnja nove obvoznice mimo Hrpelj in Kozine je v skladu s pričakovanji razkrila nove kraške jame, kar je posledica značilne sestave kraškega terena. Strokovnjaki Inštituta za raziskovanje krasa (IZRK) ZRC SAZU so pred začetkom gradnje preverili obstoječe in registrirane jame na območju trase, ob tem pa predvideli možnost odkritja novih podzemnih prostorov. Njihova predvidevanja so se med gradnjo potrdila, ko je izvajalec med izkopavanjem naletel na vhod v neznano kraško jamo ali brezno.
Jamarji so se po odkritju vhoda spustili v notranjost jame, izmerili celoten jamski sistem in ga fotodokumentirali. Jama, ki je bila do odkritja nedotaknjena, je dolga 78 metrov, globina najnižje točke meri dobrih 25 metrov. Jama je razmeroma bogata s tipičnimi kraškimi tvorbami, kot so stalaktiti, stalagmiti, sigasti slapovi in ponvice. Stene jame, zglajene s počasnim vodnim tokom, kažejo na to, da je nastajala pod vodno gladino.
Ker ni zaznati prepiha, jamarji sklepajo, da je jama dobro izolirana od zunanjih vplivov, kar ohranja njeno mikroklimo in stabilnost. Da bi omogočili varen dostop za morebitne nadaljnje raziskave, je bil vhodni jašek zavarovan s pokrovom, dostop pa v skladu s priporočili Inštituta za raziskovanje krasa jamarjem omogoča dodatna raziskovanja.