Gradnja težko pričakovane obvoznice mimo Hrpelj in Kozine, ki bo poskrbela za varnejši in hitrejši promet mimo naselij, se bliža koncu. Pred zaključnim obdobjem gradnje smo izvajalce podjetja Godina, d. o. o., obiskali na terenu.
Glavni nadzornik projekta Bojan Saje je pojasnil, da so na trasi naleteli na več izzivov, od prilagajanja kamnitim nasipom do nepredvidenih vremenskih razmer. Močna aprilska burja je na primer porušila konstrukcijo nadvoza in s tem zavrla dela. Kljub temu so uspeli dokončati visok kamniti nasip pred nadvozom, ki obsega približno 120.000 kubičnih metrov materiala in dosega 20 metrov v višino.
Inženirka gradbeništva Gabrijela Starešinič, dr. znanosti, je poudarila, da je bila ob gradnji potrebna tudi posebna skrb za kraški teren, saj so na trasi naleteli na dve kraški jami. Vhoda sta zdaj zaščitena in omogočata nadaljnje raziskave, saj so jame pregledali in zaščitili strokovnjaki z Inštituta za raziskovanje krasa.
Direktor gradbene operative podjetja Godina, Pavle Hevka, je izpostavil pomembnost obvoznice za lokalno skupnost, pa tudi za širšo povezavo med Italijo in Hrvaško. Nova cesta bo namreč pripomogla k zmanjšanju prometa skozi Hrpelje in Kozino, kjer so prometne obremenitve pogosto nevarne, še posebej v bližini šole.
Projekt financira država, ki prispeva 8,68 milijona evrov, preostanek pa zagotavlja Občina Hrpelje - Kozina. Županja občine, Saša Likavec Svetelšek, je izrazila zadovoljstvo nad sodelovanjem z Ministrstvom za infrastrukturo, s katerim je sklenila sporazum o gradnji, septembra 2021. "Občina je pri projektu ves čas aktivno sodelovala, saj si vsi želimo čimprejšnje realizacije in večje prometne varnosti," je dejala županja.
Čeprav so se soočili z nekaj zamudami, izvajalci pričakujejo, da bo obvoznica odprta maja prihodnje leto. Krožišča so že asfaltirana, nadvoz čez železnico pa so betonirali v sredini oktobra. Po dokončanju gradbenih del sledijo še uradni postopki za pridobitev uporabnega dovoljenja.
Pogovor z izvajalcem in nadzornikom si lahko v celoti preberete tudi v novembrski številki Občinskega glasila.
Občinska uprava
Gradnja nove obvoznice mimo Hrpelj in Kozine je v skladu s pričakovanji razkrila dodatne kraške jame, kar je posledica značilne sestave kraškega terena. Po poročilu Inštituta za raziskovanje krasa (IZRK) ZRC SAZU, so strokovnjaki pred začetkom gradnje preverili obstoječe in registrirane jame na območju trase, saj so predvideli možnost odkritja novih podzemnih prostorov. Ta predvidevanja so se med gradnjo potrdila, ko je izvajalec med izkopavanjem naletel na vhod v neznano kraško jamo ali brezno.
Po odkritju vhoda so se jamarji spustili v notranjost jame, kjer so izmerili celoten jamski sistem in ga fotodokumentirali. Jama, ki je bila nedotaknjena, je dolga 78 metrov, globina najnižje točke pa dobrih 25 metrov. Jama je razmeroma bogata s tipičnimi kraškimi tvorbami, kot so stalaktiti, stalagmiti, sigasti slapovi in ponvice. Stene jame, zglajene s počasnim vodnim tokom kažejo na to, da je nastajala pod vodno gladino.
Ker ni zaznati prepiha, jamarji sklepajo, da je jama dobro izolirana od zunanjih vplivov, kar ohranja njeno mikroklimo in stabilnost. Da bi omogočili varen dostop za morebitne nadaljnje raziskave, je bil vhodni jašek zavarovan s pokrovom. Ta dostop jamarjem omogoča dodatna raziskovanja ter sledi priporočilom Inštituta za raziskovanje krasa.