Hrpelje, Reška cesta 14
6240 Kozina
Na pobudo Cveta Stanonika, v vlogi predstavnika ljudi, ki živijo v krajih ob progi, smo skupaj z Občino Koper pripravili proslavo ob 50. obletnici izgradnje železniške proge Prešnica–Koper. Nosilec organizacije smo bili mi. Pristopili sta krajevni skupnosti Prešnica in Črni Kal. Nismo imeli dosti časa, pa vendar je uspel lep dogodek. Sodelovali sta tudi družbi Slovenske železnice in Luka Koper. Prva je prispevala poseben vlak tisti dan, ki je vozil iz Divače do Dola pri Hrastovljah in nazaj. Druga pa je prispevala krasno razstavo o izgradnji proge, s starimi fotografijami iz Pokrajinskega muzeja Koper.
Obe podjetji sta tudi izdatno financirali proslavo. Na mrzel, a čudovit sončen dan, 2. 12., se je na vlak usedlo lepo število ljudi. Ob spremljavi harmonik orkestra Nika Polesa so prispeli v Dol, kjer so se z zastavo v povorki sprehodili do gasilskega doma PGD Dol. Gasilci so bili naši gostitelji in so nam v celoti odstopili ploščad s čudovitim razgledom na progo in dolino ter prostore gasilskega doma, kjer je gostilna Švab iz Hrastovlja pripravila toplo malico. V proslavi, ki jo je povezala odlična Alenka Lukač, so nastopili otroški pevski zbor iz Osnovne šole Dekani, harmonikarski orkester Nika Polesa in godba Slovenskih železnic.
Pozdravu podžupana Mestne občine Koper Petra Bolčiča sta sledila nagovora direktorja Slovenskih železnic Dušana Mesa in naše županje Saše Likavec Svetelšek. G. Mes je izpostavil pomemben gospodarski pomen izgradnje proge takrat in v ravno taki meri ali še bolj pomemben pomen izgradnje II. tira. Županja je posegla po podatkih o izgradnji in med drugim spomnila:
“Ob tem dogodku se moramo spomniti idejnega in operativnega vodje izgradnje pristanišča Koper in železniške proge, katere obletnico praznujemo danes, tovariša Danila Petrinjo – Primoža, doma iz vasi Petrinje v Občini Hrpelje – Kozina, čigar hčerka Jasna Tepina danes prisostvuje praznovanju. V svoji knjigi, izdani leta 1999, v uvodu opisuje, s kolikšnimi težavami, odrekanji in uspehi so se zagnani vizionarji, graditelji in delavci luke srečevali pri izgradnji pristanišča in te železniške proge. Čeprav so zvezni organi v Beogradu nasprotovali izgradnji pristanišča in železnice, je slovensko gospodarstvo in takratno republiško vodstvo, na čelu s predsednikom skupščine Socialistične Republike Slovenije Ivanom Mačkom – Matijo, aktivno podprlo izgradnjo, a so ga kljub temu politično in kazensko preiskovali brez osnove. Danilo Petrinja – Primož je bil direktor Luke Koper od marca 1959 do leta 1970, ko je bila v pristanišču organizirana politična splošna stavka.
Zaradi tega dogodka, šikaniranja in izčrpanosti je dal odpoved in niti na prošnjo takratnega predsednika izvršnega sveta RS Staneta Kavčiča ni hotel nazaj. Hvala mu za to, da je vztrajal in dokončal projekta, brez katerih država Slovenija ne bi bila, kar je, s pristaniščem, ki je vse pomembnejše v evropskem prostoru, in železnico, ki je za 300 % presegla konstrukcijske izračune o pretočnosti. Za vse to je treba priznanje in spoštovanje dati tudi projektantom, ki so progo vnesli v prostor na izredno zahtevnem terenu in je zgrajena izredno kvalitetno, tako rekoč brez napak. Da o vseh 50 letih obratovanja ni prišlo do nobene nesreče, je zasluga izredno dobrega vzdrževanja železniških podjetij in vsega osebja, ki je skrbelo za varen prevoz vlakov, tako strojevodij in operativnih delavcev na železniški postaji Koper kot na progi.«
Proslava je bila čudovito srečanje starih znancev in je vnesla pozitivno energijo obletnici železniške proge. Zahvaljujemo se vsem, ki so pripomogli k organizaciji same prireditve.
Ester Mihalič